lauantai 24. toukokuuta 2014

Duisburg - Lübeck 11.5. – 23.5.-14

Viikonloppu tuli ja meni. Pistäydyimme lauantaina autolla katsomassa Pohjanmerta Hollannissa.  Sunnuntaina 11.5. veneeseen tankattiin ennen matkaan lähtöä polttoainetta 174 l, hinta täällä 1,44 eur/l. Rheiniä olikin vain 3 km, jonka jälkeen käännyimme Rhein-Herne-kanaalille. Ajoimme sen kokonaan. Sulkuja siinä oli 5. Rhein-Herne-kanaal jatkuu Dortmund-Ems-Kanaalina, jota ajoimme 5 km, jonka jälkeen pysähdyimme tutussa levähdyspaikassa Dattenissa. Tällä levähdyspaikalla näimme syksyllä hääparin. Sää pilvinen, tuulinen ja sadekuuroja oli koko päivän. Maileja tälle päivälle tuli 34.

 Tämmöisellä sinisellä taululla laivat osoittivat kummalta puolen he halusivat vastaantulevan kulkevan.

Erilaisia laivoja ja veneitä tuli vastaan:









Seuraavana aamuna ennen lähtöä kaadoimme tarkakaaren päiväksi, koska tiedossa muutama matala silta. Onneksi aurinkokatos sai jäädä paikoilleen suojaamaan sateelta ja tuulelta. Matkalla oli useampi väylän korjaustyömaa, jotka hiljensivät matkantekoa. Sulkuja oli vain yksi, Münster. Maileja kuitenkin 45.  Yövyimme 3 km ennen Mittelland-kanavaa, jossa pidimme vapaapäivän. Ilma lämpeni ja aurinkokin näyttäytyi. Erkki kävi muutaman kanisterin polttoainetta vieressä olevalta huoltoasemalta.

14.5. ajoimme 3 km Dortmun-Ems-Kanaalia ja käännyimme Mitteland-kanaalille. Maileja 42. Yöpymispaikkana tulomatkalla tutuksi tullut levähdyspaikka ennen Hannoveria. Lähellä olevasta kaupasta löytyi sekä ruokaa, että ankkurin sakkeli ja pultti. Erkki laittoikin Duisburgista ostamansa ankkurin käyttövalmiiksi. 15.5. ajoimme 42 mailia Marina Rache-Werftiin. Omistajan vaihdos näkyi niin ravintolan sisustuksessa kuin myös palvelussa.

Matkan varrella näki myös erilaisia rahtisatamia. Tässä muutama esimerkki:





16.5. sitten jo nautittiin sekä matkan teosta, että rantautumisesta. Mittelland-kanava jäi taakse aurinkoisessa säässä. Tarkoitus oli jäädä Elbe-Seitenkanaalin alkupäähän yöksi, mutta pienveneille tarkoitetussa paikassa saksalaismies ei siirtänyt omaa venettään, joten emme mahtuneet noin 10 metrin rakoon. Jatkoimme matkaa seuraavalle levähdyspaikalle. Matkaa tuli 59 mailia. Ruokailun jälkeen lämmitimme saunan ja saunan jälkeen istuimme kannella lämpimässä ja rauhallisessa illassa. Nukkumaan menon jälkeen saksalainen purjevene kiinnittyi veneemme kylkeen yöksi. Keulassa oli rahtilaiva 8 metrin etäisyydellä meistä.

Rauhallinen ja kaunis ilta 

17.5. aamulla matkaan lähdettäessä kukkui käki. Edessä Uelzenin sulku, jossa jouduimme odottamaan 2 h. Meitä ennen tulleita huviveneitä oli kaksi ja heidän odotusaika oli tuntia pitempi. Sulun jälkeen rantauduimme Yachtclubs Uelzeniin, jossa vietämme viikonloppua. 


Odottelua Uelzenin sululla


Uelzenin sulussa oli 23 m:n lasku


Matka jatkuu maanantaiaamuna kohti hissisulkua. Sululla meitä pyydettiin odottamaan. Kohta tuli tieto, että sulkuportti on rikki ja sen korjaus vie 4-5 h. Siinä ehti tehdä huoltohommia ja ottaa aurinkoa. Odotusaika ja sulutus kesti sitten 5 h.


Hississä


Tämän näköisillä vaijereilla hissi laski meidät alas

Jatkoimme Launburgin Yachthafeniin yöksi, jossa tankkasimme veneeseen 150 l polttoainetta, a)1,65 eur. Täältä matka jatkui Elbe-Lübeck-kanaalille. Taakse jäi 7 sulkua ja vietimme 3 yötä matkalla. Nyt olemme Lübecissä, jossa on parhaillaan menossa Hansapäivät. Veneitä löytyy isoista kuunareista pieniin höyrylaivoihin. Vierailimme Lübeckin Suomi-kodilla, jossa vihdoin ja viimein nettiyhteys. Koko matkan aikana ei ole ollut mahdollista päivittää blogia, joten nyt hieman enemmän tekstiä ja kuviakin saatte siitä edestä. 
  


 Matkan maisemia



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti