torstai 12. syyskuuta 2013

Automaattisuluista manuaalisulkuihin


9.9. matkaan heti, kun sulut aukesivat. Ensimmäinen sulku ohi. Automaattisulku toimii siten, että kaukosäätimestä aktivoidaan sulun toiminta noin 300 m ennen sulkua. Valot näyttävät tämän jälkeen normaalisti kuinka menetellään. Kun sulkuportit ovat auki, syttyy vihreä valo ja voi ajaa sulkuun. Vene kiinnitetään ja sen jälkeen vedetään sitä varten olevasta putkesta ja sulutus alkaa. Sulusta voi poistua kunhan sulkuportit ovat ihan auki. Valoja ei enää ole.




Kaukosäädin, jolla aktivoimme sulun toimimaan

Tämä n 300 m ennen sulkua. Kaukosäädin aktivoi tämän kautta sulun
Vedämme sinisestä tangosta, kun olemme sulussa valmiina. Punainen on hätätapauksia varten eli pysäyttää sulun toiminnan

Toisella sululla oli kanavanhoitaja, hän toi puhelimen minulle. Englantia puhuva nainen kertoi, että voimme mennä sululle 27 vasta seuraavana aamuna. Olimme sululla 30. Jatkaa voimme vielä 29-28 sulut. Sululla 29 ongelmia. Kaikki oli pimeenä. Soitto ja vastaus: mies tulee. Sulkujen edessä ei ole odotuslaitureita. Siinä me kelluimme tuulen vietävänä. Aikamme odoteltuamme laskimme ankkurin. Odotimme ja odotimme. Mitään ei tapahtunut. Soitin yhteensä kolme kertaa.  Odotimme yhteensä neljä tuntia. Eivätkö ymmärtäneet englantia? Tälle päivälle matkaa kertyi peräti 7 mailia ja kolme sulkua jäi taakse!

Seuraavana aamuna ensimmäiset manuaalisulut edessä. Ensimmäisellä sululla oli sulku alavedessä valmiina ja portit auki. Kaksi miestä oli odottamassa. Meidän lisäksi oli saksalainen vene tulossa sulkuun. Kun molemmat veneet olivat kiinnitettyinä sulussa, miehet pyörittivät käsin portit kiinni, laskivat veden ja aukaisivat portit. Sama toistui seuraavilla suluilla. Välillä oli vain toinen mies, silloin Erkki kävi pyörittämässä toisen portin kiinni. Tikkaisiin ei saanut kiinnittyä. Parilla sululla oli pieniä suloisia vuohia. Tulivat ihan veneen viereen. Yhdeksän sulkua meni jouhevasti. Joukossa oli myös aivan uudenlainen sulku. Ajoimme sulussa laituriin ja veneet nostettiin laiturin kanssa ylös. Mailejakin tuli 24 ja rantautumispaikkana oli Verdun klo 16, jossa vietämme pari vapaapäivää.

Uudenlainen sulku

Viime päivät ovat olleet sateisia. Minä olen tehnyt opiskelutehtäviä ja Erkki yrittänyt löytää veneen sähköjärjestelmässä olevaa vikaa. Palvelusatamia on Ranskassa harvassa ja tankkauspaikkoja ei juuri ollenkaan. Täällä Verdunissa Erkki haki huoltoasemalta kanistereilla polttoainetta.  Olemme parkissa Verdunissa keskikaupungilla. Vierasvenemaksua ei ole, sähköä saamme klo 15-9 välisenä aikana. Muita palveluja ei ole. Kaupunki on vilkas, Jorma ja Erkki ovatkin kierrelleet ympäristössä. 

 Erkki hakemassa polttoainetta
Kanavanrantaa yöllä

Muutama kuva vielä matkan varrelta

 Kanava on huonossa kunnossa
 Puita kaatunut kanavaan. Niitä ei raivata pois.
Patoja läksi suoraan kanavasta. Ei minkäänlaista varoitusta. Kuvassa näyttää melko loivalta, todellisuudessa jyrkempi ja virtaustakin oli. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti