9.9.
matkaan heti, kun sulut aukesivat. Ensimmäinen sulku ohi. Automaattisulku
toimii siten, että kaukosäätimestä aktivoidaan sulun toiminta noin 300 m ennen
sulkua. Valot näyttävät tämän jälkeen normaalisti kuinka menetellään. Kun
sulkuportit ovat auki, syttyy vihreä valo ja voi ajaa sulkuun. Vene
kiinnitetään ja sen jälkeen vedetään sitä varten olevasta putkesta ja sulutus
alkaa. Sulusta voi poistua kunhan sulkuportit ovat ihan auki. Valoja ei enää
ole.
Kaukosäädin, jolla aktivoimme sulun toimimaan
Tämä n 300 m ennen sulkua. Kaukosäädin aktivoi tämän kautta sulun
Vedämme sinisestä tangosta, kun olemme sulussa valmiina. Punainen on hätätapauksia varten eli pysäyttää sulun toiminnan
Toisella
sululla oli kanavanhoitaja, hän toi puhelimen minulle. Englantia puhuva nainen
kertoi, että voimme mennä sululle 27 vasta seuraavana aamuna. Olimme sululla
30. Jatkaa voimme vielä 29-28 sulut. Sululla 29 ongelmia. Kaikki oli pimeenä.
Soitto ja vastaus: mies tulee. Sulkujen edessä ei ole odotuslaitureita. Siinä
me kelluimme tuulen vietävänä. Aikamme odoteltuamme laskimme ankkurin. Odotimme
ja odotimme. Mitään ei tapahtunut. Soitin yhteensä kolme kertaa. Odotimme yhteensä neljä tuntia. Eivätkö
ymmärtäneet englantia? Tälle päivälle matkaa kertyi peräti 7 mailia ja kolme
sulkua jäi taakse!
Seuraavana aamuna ensimmäiset
manuaalisulut edessä. Ensimmäisellä sululla oli sulku alavedessä valmiina ja
portit auki. Kaksi miestä oli odottamassa. Meidän lisäksi oli saksalainen vene
tulossa sulkuun. Kun molemmat veneet olivat kiinnitettyinä sulussa, miehet
pyörittivät käsin portit kiinni, laskivat veden ja aukaisivat portit. Sama
toistui seuraavilla suluilla. Välillä oli vain toinen mies, silloin Erkki kävi
pyörittämässä toisen portin kiinni. Tikkaisiin ei saanut kiinnittyä. Parilla
sululla oli pieniä suloisia vuohia. Tulivat ihan veneen viereen. Yhdeksän
sulkua meni jouhevasti. Joukossa oli myös aivan uudenlainen sulku. Ajoimme
sulussa laituriin ja veneet nostettiin laiturin kanssa ylös. Mailejakin tuli 24
ja rantautumispaikkana oli Verdun klo 16, jossa vietämme pari vapaapäivää.
Uudenlainen sulku
Viime
päivät ovat olleet sateisia. Minä olen tehnyt opiskelutehtäviä ja Erkki
yrittänyt löytää veneen sähköjärjestelmässä olevaa vikaa. Palvelusatamia on Ranskassa
harvassa ja tankkauspaikkoja ei juuri ollenkaan. Täällä Verdunissa Erkki haki
huoltoasemalta kanistereilla polttoainetta. Olemme parkissa Verdunissa keskikaupungilla.
Vierasvenemaksua ei ole, sähköä saamme klo 15-9 välisenä aikana. Muita
palveluja ei ole. Kaupunki on vilkas, Jorma ja Erkki ovatkin kierrelleet
ympäristössä.
Kanavanrantaa yöllä
Muutama kuva vielä matkan varrelta
Puita kaatunut kanavaan. Niitä ei raivata pois.
Patoja läksi suoraan kanavasta. Ei minkäänlaista varoitusta. Kuvassa näyttää melko loivalta, todellisuudessa jyrkempi ja virtaustakin oli.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti