27.8.-13
Aikaa onkin
vierähtänyt edellisestä päivityksestä. Nettiyhteydet ovat harventuneet ja
laatukin on välillä niin heikko, että ei pysty päivittämään. Saattekin sitten
lukemista kerralla vähän enemmän. Eldorado
marinassa, Hollannissa, vietimme kaksi vapaapäivää aurinkoisessa säässä.
Satamassa oli tosi isoja veneitä. Ihmetellä täytyy, miten ne ovat sopineet
tulemaan ahtaasta portista. Eldoradossa oli hyvä venetarvikemyymälä. Matkaan
läksi mm. karttakirjoja, reppu ja lepareita.
Tästä portista menimme Eldorado marinaan.
29.8. pääsimme matkaan vasta 9.15
sumun vuoksi. Siirryimme Maas-Waalkanaalilta Maaskanaalille. Matkalla vain
kaksi sulkua. Yövyimme Kesselissä.
Aamusumua Eldoradossa
Aamuaurinko Kesselissä
Seuraavana aamuna
(30.8.) siirryimme ensin Lateraalikanaal Linne-Buggenumille ja sitten takas
Maaskanavalle ja sitten Juliannakanaalille. Sulkuja oli yhteensä neljä.
Yöpaikkana tällä kertaa Maastrichtin Jachafen WV Treech 42. Ja eikun
Maastrichtin sykkeeseen syömään ja ostamaan Belgian karttoja. Ruokakauppaan
emme ehtineet. Ne menevät kiinni jo klo 18.
Kuvia Maastrichtista
Belgiaan
31.8. tulimme
Lanayen sululle, jossa hoidettiin Belgiaan siirtymiseen liittyvät paperihommat.
Heti sulun jälkeen menimme kanavanhoitajan toimistoon, jossa pyysivät veneen
rekisteriotteen (olimme varanneet sen englanniksi). Kirjasivat veneen tiedot,
kysyivät kansalaisuutta ja minne olimme matkalla. Belgian puolella on ollut
paljon teollisuutta, maisemat sen mukaiset. Jatkoimme Amayhin asti, jossa
yövyimme ”vapaaparkkilaiturissa”. Minä tutustuin paikalliseen kylään, kun pyöräilin
kaupassa. Taakse jäi tänä päivänä myös Ivoz-Ramet sulku. Seuraavana päivänä (1.9.)
olivat Ampsin Neuville, Andenne-Seilles, Grands malades, La Plantes, Tailferin
ja Riviere sulut.
Minä toimin radistina. Belgiassa kanavanhoitajat eivät
osanneet yhtään englantia, enkä minä ranskaa, mutta silti pärjättiin. Poikkeus
oli La Plantessa. La Plantessa ei ollut VHF-yhteyttä. Erkki kävi
kanavanhoitajien kopissa. Sielläpä puhuttiinkin englantia.
Yhteistyöllä se pelaa
Belgian asuntolaivoja
Belgian asuntoarkitehtuuria
Sulussa voi saada myös vesisuihkun. Jouduimme ihan sulun eteen, kun samaan sulutukseen tuli vielä kaksi rahtilaivaa meidän jälkeen.
Ranskaan
Maanantaina (2.9.)
kuljimme vielä Belgian puolella 5 sulkua. Maisemat vaihtuivat Dinantissa.
Kuljimme laaksossa ja näkemistä riitti. Oli vuoristoa ja kylien pihat olivat
laitetut, oli paljon kukkia, muotoon leikatuja pensaita ja aitoja. Ranskan
puolelle siirryimme Les 4 Cheminées sulussa. Kutsuivat kanavatoimistoon, jossa
taas katsoivat veneen paperit, kysyivät kipparin nimen ja meidän kansalaisuuden
sekä mistä tulemme ja minne olemme matkalla. Meidän piti ostaa kanavamaksu.
Ilman sitä ei Ranskassa voi liikkua. Se asetetaan veneen oikealle puolelle
näkyvälle paikalle. Saimme myös automaattisulkuja varten ohjeen (englanniksi,
saksaksi ja ranskaksi) ja kaukosäätimen, jolla aktivoimme sulun toiminnan
alkamaan.
Ajoimme Givettiin, jossa
pidimme vapaapäivää. Minä pidin itseni hemmottelupäivän. Kävin nääs
kampaajalla.
4.9. miehet
purkivat tarkankaaren (nostettiin pystyyn vapaapäiväksi), aurinkokatoksen ja
kuomun. Veneen korkeudeksi saatiin näin 3.30. Olipa Primavera riisutun
näköinen. Luvassa siis matalia siltoja.
Tässä riisuttu versio Primaverasta
Parilla ensimmäisellä sululla oli vielä
kanavanhoitaja avaamassa sulut ja autteli myös köysien kanssa. Ensimmäisen
sulun jälkeen oli tunneli. Se oli merkattu tosi huonosti karttaan, joten se
tuli hieman yllätyksenä. Ihmettelinkin sulussa mitä kanavanhoitaja puhui
valoista. Muuta ei osannut sanoakaan englanniksi. No se selvisi hetin miten,
kun tunneli tupsahti eteen. Lamput esiin ja menoksi.
Parin sulun jälkeen sitten
olimmekin omillamme. Ajoimme helteessä.
Lämmintä oli yli 30 astetta. Pidimme lepotauon Haybessa. Päivän saalis:
yhdeksän sulkua, yksi tunneli ja maileja 22. Ihan hyvä saavutus
hellelukemissa. Revinissa olevan marinan
suihku teki terää. Jorma uskaltautui vielä uimaan.
Seuraavana aamuna
klo 8 jälkeen innokkaana sululle. Naapuriveneestä kerrottiin automaattisulkujen
aukeavan klo 8. Ei auennut. Valot syttyivät klo 9 ja senkään jälkeen se ei
toiminut. Palattiin laituriin ja soittelin useampaan puhelinnumeroon. Lopulta
puheluuni vastattiin ja luvattiin: mies tulee madam. Tulihan se ja sulku toimi.
Pääsimme jatkamaan klo 10. Siirryimme kapeimmille suluille ja osa matkasta
kuljettiin kapeaa väylää (n 10 m leveä). Ohitimme Meusen kauneimmaksi kohdaksi
sanotun Rochers des Dames de Meusen. Jylhät puiden peittämät rinteet ja syvä laakso,
jossa ajoimme. Päivä oli jälleen helteinen, joten ajoimme lyhyemmän päivän.
Kuljimme 5 sulkua ja maileja kertyi 19. Joigny-sur-Meusessä olimme uudessa
laiturissa, josta sai sähkön, ei muita palveluja.
Maisema vaihtui
jälleen. Vuoret väistyivät ja tilalle tuli laajat peltomaisemat ja isot
maatilat. Ajetut sulut 6.9. : Jogny, Montacy, Mézières, Romery, Dom-Le-Mesnil,
Donchery, Vilette ja Sedan. Sulut on muuten nimetty paikkojen mukaan.
Dom-Le-Mesnil sulun jälkeen kanavassa paljon risuja ja matalleni. Tällä sululla
jouduin taas soittamaan, kun sulun valot näyttivät ettei sulku olisi käytössä.
Vastaus: mies tulee madam. Täällä ei ole sulkujen odottamista varten muuten minkäänlaista laituria. Viletten jälkeen oli paikoin 1,4 m syvää. Tämä osuus
menee kiinni 15.9. huoltotöiden vuoksi ja on kyllä syytäkin. Sedanissa piti
olla marina, mutta se oli suljettu maatalousnäyttelyn vuoksi. Kiinnityimme
laituriin, jossa ei ollut kiinnityspollareita. Köydet sidoimme puihin. Saimme
seuraksi kaksi muutakin venettä.
7.9.
läksimme liikkeelle vesitihkussa. Päivän mittaa sitten tihuutti vettä vähän
väliä. Tarvittiin sadevaatteet, kun nyt ei ole sitä aurinkokatosta suojana. Ensimmäinen
sulku ei taaskaan toiminut. Soitto ja vastaus: mies tulee madam. Automaattisulkujen
nousu on ollut 1.07–3.58. Korkeimmissa ei tahtoneet enää köyden pituudet riittää,
kun sulun seinämässä ei ollut muuta kuin tikkaat mihin kiinnittyä ja sulun
seinää oli vielä veden noston jälkeenkin n 2 m. Ylhäälläkin pollarit ovat tosi
harvassa. Suluissa laskevat vettä
voimakkaasti eli virtaus on sen myötä melkoinen. Matalimmat sillat ovat olleet
3,5 m. Ajoimme 7.9. viisi sulkua. Olemme nyt ohittaneet tulevan
huoltokatkoskohdan. Rantauduimme Stenayhin viettämään vapaapäivää.
Voi, on varmaan todella kaunista siellä :)
VastaaPoista