tiistai 9. heinäkuuta 2013

Kanavalla

Kaikki kahdeksan sulkua sujuivat jouhevasti. Kahdessa ensimmäisessä sulussa seuraksi saimme Carelia laivan.  Mustolan sulun jälkeen se kiireisenä pyyhkäisi meistä ohi.



Soskuan sulussa oli kansamme varkautelainen vene M/S Melina. Yövyimme Brusnitchnoen sulun yläsatamassa. Maihinnousu oli kuitenkin ehdottomasti kielletty, vain laiturilla sai liikkua.






Avomeriosuudella ajoi venäläinen partiovene ihan veneemme vierestä. Tarkasti kiikaroiden tarkasti veneemme tiedot, rekisterinumeron ja nimen. Meidän takana kulkevaa ruotsalaista purjevenettä venäläinen merivartija-alus kutsui VHF- radiopuhelimella. Ruotsalaiset saivat käskyn palata Viipuriin. Venäläiset ilmoittivat, että purjevene rikkoo venäläisiä merisääntöjä ja purjeveneen miehistön on mentävä passintarkastukseen Viipuriin. Pitkään kävivät keskustelua puhelimen välityksellä, kun purjeveneen miehistö ei halunnut kääntyä. Loppujen lopuksi partioaluksesta nousivat purjeveneeseen. Luultavasti ohjasivat purjeveneen Viipuriin.

Kuvat Salla-Maarit Turtiainen

Kotkasta Helsinkiin


Kotkaan saavuimme sunnuntai-iltana 19.30. Takana oli 70 merimailin (128 km) matka. Kotkassa vietimme lepopäivän ja naisväki tutustui paikallisiin kauppoihin shoppailun merkeissä. Tiistaiaamuna 9.7. matkamme jatkui noin 7 m/s puuskittaisessa tuulessa Helsinkiin Katajanokan vieressä olevaan, Helsingin moottorivenekerhon omistamaan, Tervasaaren satamaan. Reittimme kulki Hevossalmen sillan kautta, jonka rajoitettu alikulkukorkeus oli 3,5 m. Silta avataan päivittäin puolen tunnin välein, aina puolelta ja tasatunnein. Ajoitus oli hyvä, vain viisi minuuttia odottelimme sillan avautumista. Kotkasta Helsinkiin tuli matkaa 68 merimailia (125 km) ja aikaa siihen meni 12 h. Kipparilla siis työntäyteinen päivä takana.  Tervasaaressa vierasvenemaksu on 30 euroa/vrk, sisältäen sähkön.

Joensuusta lähdön jälkeen on kone käynyt yhteensä 94 h ja matkaa kertynyt noin 564 merimailia (1032 km). 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti