Kaikki kahdeksan sulkua sujuivat jouhevasti.
Kahdessa ensimmäisessä sulussa seuraksi saimme Carelia laivan. Mustolan sulun jälkeen se kiireisenä pyyhkäisi
meistä ohi.
Soskuan sulussa oli kansamme varkautelainen
vene M/S Melina. Yövyimme Brusnitchnoen sulun yläsatamassa. Maihinnousu oli
kuitenkin ehdottomasti kielletty, vain laiturilla sai liikkua.
Avomeriosuudella ajoi venäläinen partiovene
ihan veneemme vierestä. Tarkasti kiikaroiden tarkasti veneemme tiedot,
rekisterinumeron ja nimen. Meidän takana kulkevaa ruotsalaista purjevenettä
venäläinen merivartija-alus kutsui VHF- radiopuhelimella. Ruotsalaiset saivat
käskyn palata Viipuriin. Venäläiset ilmoittivat, että purjevene rikkoo
venäläisiä merisääntöjä ja purjeveneen miehistön on mentävä passintarkastukseen
Viipuriin. Pitkään kävivät keskustelua puhelimen välityksellä, kun purjeveneen
miehistö ei halunnut kääntyä. Loppujen lopuksi partioaluksesta nousivat purjeveneeseen. Luultavasti ohjasivat purjeveneen Viipuriin.
Kuvat Salla-Maarit Turtiainen
Kotkasta Helsinkiin
Kotkaan saavuimme sunnuntai-iltana 19.30.
Takana oli 70 merimailin (128 km) matka. Kotkassa vietimme lepopäivän ja
naisväki tutustui paikallisiin kauppoihin shoppailun merkeissä. Tiistaiaamuna 9.7.
matkamme jatkui noin 7 m/s puuskittaisessa tuulessa Helsinkiin Katajanokan
vieressä olevaan, Helsingin moottorivenekerhon omistamaan, Tervasaaren satamaan.
Reittimme kulki Hevossalmen sillan kautta, jonka rajoitettu alikulkukorkeus oli
3,5 m. Silta avataan päivittäin puolen tunnin välein, aina puolelta ja
tasatunnein. Ajoitus oli hyvä, vain viisi minuuttia odottelimme sillan
avautumista. Kotkasta Helsinkiin tuli matkaa 68 merimailia (125 km) ja aikaa
siihen meni 12 h. Kipparilla siis työntäyteinen päivä takana. Tervasaaressa vierasvenemaksu on 30 euroa/vrk,
sisältäen sähkön.
Joensuusta lähdön jälkeen on kone käynyt yhteensä 94 h ja matkaa kertynyt
noin 564 merimailia (1032 km).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti