lauantai 27. heinäkuuta 2013

Loftahamn - Kalmar

Loftahamn 22.-23.7.-13

Öxelösund jätettiin taakse aikaisin aamulla. Ilma oli kaunis, aurinkoinen ja tuulta ei juuri nimeksi, joten oli mukava ajella. Ajoimme aina klo 17.45 asti. Matkaa kertyi 68 merimailia. Saavuimme Loftahamneniin. Ajoitus oli taas sopiva. Saimme viimeisen paikan. Sovimme seuraavan päivän vapaasta. Taisimme molemmat olla vapaapäivän tarpeessa.
No ei se nyt ihan vapaapäivä ollut. Erkki katsasti konehuoneen ja minä pesin pari koneellista pyykkiä. Ei se kuitenkaan ajopäivä ollut. Hommien jälkeen käväistiin syömässä paikallisessa rantaravintolassa. Kannatti mennä. Herkullista oli. Ja samalla sain vapaapäivän ruuanlaitosta.  Tapasimme myös matkamoottoriveneilijöiden (Marinerit) veneitä. He tekevät eskaaderin Tanskan ympäri. Olivat kotimatkalla.  Satamamaksu oli 217 kr.

Oskarhamn 24.7.-26.7.-13

Loftahamnenista lähdettiin 24.7. pilvisessä ja heikossa tuulessa liikkeelle. 53 merimailin jälkeen saavuimme Oskarhamneniin. Matkaa teimme pitkin Ruotsin rannikkoa. Olipa kivistä seutua. Väylä oli kapea ja kovin kiemurainen sekä huonosti merkitty. Matkalla näimme myös ylvään merikotkan istumassa sähköpylvään päässä. Hieno lintu.
Oskarhamnenissa oli satamapoika näyttämässä paikkaa. Hitsi, saimme kylkipaikan ja ihan torin laidassa. Siis hieno paikka. Näin luulimme iltaan asti. Oskarhamnenissa oli satamafestivaalit, joten musiikkia ja melua riitti sirkuslaitteineen aina klo 2 aamuyöhön. Tosin oli myös mielenkiintoista katsottavaa. Esimerkiksi Jerseystä oli vierailemassa Eye of the wind purjelaiva. Upea komistus. Erkkiä kiinnosti myös kaksitahtinen kaksipyttyinen laivan moottori ja pääsi hän käymään höyrylaivan konehuoneessakin.
Kaupungissa on kauniita kujia ja vanhoja taloja. Kiertelimme valokuvaamassa. Yllätys oli, ettei satamassa ollut internet yhteyttä asiakkaille. Eikä sitä löytynyt kaupungiltakaan. No, ei netittömät päivät pahaa tehneet. Satamamaksu oli 140 kr/vrk.

Kalmar 26.7.- 13

Oskarhamin yöllisen mekkalan jälkeen läksimme tyynessä kohti Kalmaria. Septi tyhjennettiin vielä satamassa ennen lähtöä. Nyt saatiin se ihan tyhjäksi. Kuljimme ensin rannanmyötäisesti 1,6 väylää. Se oli vielä kapeampi ja kivisempi kuin Oskarhamniin mennessä. Siis yhtä siksakkia ja väylämerkinnät olivat todella huonot. Avomerelle päästäessä oli edelleen tyyntä. Ajelin aamupäivästä tovin.  Sitten vetäydyin tekemään opiskelutehtäviä ja Eki pääsi takaisin ruoriin. Aika kului nopeasti tehtäviä tehdessä. Ilma olikin muuttunut sillä aikaa.

Eki huuteli minua kannelle, kun lähestyimme Kalmarin 6,4  km pitkää siltaa. Hieman tihuutteli vettä ja muutaman kerran ukkonen jyrähteli. Aallokko oli kasvamaan päin. Menimme heti sillan jälkeen olevaan Kalmarin vierasvenesatamaan. Illan mittaan sää parani ja sainkin kirjoitella tätä upeassa ilta-auringossa.  Satamamaksu on toiseksi korkein Nynäshamnin jälkeen . Se on 240 kr/vrk.

Nettiyhteys on 0llut todella huono, joten Kalmarinkuvat jää seuraavaan kertaan.