keskiviikko 31. heinäkuuta 2013

Kalmarista Simrishamnenin Marinaan

Kuvia Kalmariin matkasta ja Kalmarista

Tälläinen on itämeri paikoin. Levälauttoja ajelehtii aika paljon. Kuva otettu ihan veneen vierestä.

Pätkä Kalmarin siltaa
 Kalmarin linna
 Kalmarin linnan puistoa

Sandhamn 27.-28.7.–13

Kalmarista lähdettäessä klo 7.45 oli satama-alueella sumua. Sumu ei hälvennyt merelle päästyä, päinvastoin se vain lisääntyi. Näkyvyys huonommillaan noin 150-200 m. AIS ilmoitti vierestä kulkevasta laivasta. Sitä ei vain näkynyt.  Aamun edetessä sumu hälveni ja kaunis ilma saatteli meidät Sandhamnenin satamaan. Matkaa tuli 42 merimailia. Pieni satama, jossa on pelkästään kylkipaikkoja. Odottelimme siellä tuulen tyyntymistä. Pyöräilimme kaupassa ja hieman tutustuttiin myös maisemiin. Pyöräillessä sattui myös kolari. Eki pysähtyi risteykseen laskeakseen oikealta tulevan auton. En saanut pysäytettyä omaa pyörääni ja ajoin Ekin päälle. Onneksi vauhti ei ollut kova ja suurempaa vahinkoa ei tullut. Satamamaksu 200 kr/vrk. Satamakapteeni puhui muutamia sanoja suomea!

Sandhamnin satama
Aamun sarastus klo 5

Hanö 29.7.-13

Tuulet tyyntyivät ja matka jatkui Hanöön. Satamasta lähdettäessä iPadi ei hakenutkaan veneen sijaintia. Ajoimme ilman sitä. Matkaa kertyi 40 merimailia pilvisessä säässä. Välillä satelikin ja edellisen päivän tuulien mainingit hieman keikutti venettä. Satama täällä myös pieni ja ei nettiyhteyttä. Saimme kuitenkin tuoreet aamusämpylät venepaikkamaksun hintaan. Paikka maksoi 240 kr/vrk. Suomalainen moottorivene oli tullut yöllä satamaan. Olivat kalastusreissulla.

Hanön satama
Erkki tähystämässä säätä aallonmurtajalla

Simrishamn Marina 30.7.-13

Hanössä odoteltiin tuulen tyyntymistä aamupäivä. Sää- tai tuuliennustetta ei saatu. Klo 14.45 päätimme lähteä matkaan. Maininkeja merellä oli ja tuultakin puuskissa noin 15 m/s. Aallon korkeus noin 1-2 m. Kyllähän se vähän Primaveeraa kekutti, mutta Erkki osasi leikata aaltoja, joten pahimmat aallot taittui hyvin. Matkalla satelikin välillä ja sateen jälkeen nähtiin komea sateenkaari. Maileja kertyi Simrishamnenin Marinaan 33 merimailia.  Satamassa oli erikoisuutena satamamaksuautomaatti.   Maksu oli 200 kr/vrk, sähkö erikseen 20 kr (summa väheni kulutuksen mukaan) ja panttimaksua oli 50 kr, jonka saa lähtiessä takaisin, kun palauttaa automaatista saadun kortin.

Satamassa on pari joutsenta ja sorsia kerjäämässä makupaloja