maanantai 19. elokuuta 2013

Ensimmäiset kanavaosuudet

Travemündista Lauenburgiin 18.8.-13

Travemündessa tavattiin s/y Chimun miehistö. Vene on Saksan lipun alla, miehistö suomalaisia maailmanympärimatkaajia.  Jorma toivotettiin keskiviikkoiltana tervetulleeksi ja kanavamatka alkoi torstaina 15.8. Travejokea Lübeckiin. Lübeckissä ei ensin uskottu, että reitti kulkee kartan mukaan. Edessä oli niin matala silta, ettei uskottu minkään veneen tai laivan käyttävän sitä. Tarkemman tarkastelun jälkeen selvisi, että silta on nostettava.   Kartassa ei ollut VHF tietoja, joten suomipoika meni käväisemään kanavanhoitajan kopissa. Ystävällisesti ottivat vastaan ja asia selvisi ja silta avattiin vain meitä varten. Tavallisesti se aukeaa tasatunnein tai jos on yli kolme alusta yhtä aikaa tulossa.

Pääsimme siis jatkamaan matkaa Elbe-Lübeck-Kanalia pitkin ensimmäiselle sululle, Büssaun sululle. Siellä ystävällinen kanavanhoitaja tuli ihan veneelle asti tervehtimään meitä. Hän t0i tullessaan kanavaohjeet saksaksi ja ”ilouutisen”. Seuraavat sulut ovat lakossa ja matka voi jatkua vasta lauantaiaamuna. Kysyin miksi ovat lakossa, niin raha on yksi tekijä ja toinen lyhyet työsuhteet. Työntekijät halaisivat pitempiä työsuhteita. Olimme siis loukussa pienessä kylässä, jossa ei ollut edes kauppaa. Ihana hotelli kyllä löytyi, mutta ei päästy sinne syömään, kun sen keittiö oli kiinni. Perjantaipäivänä miehet tekivät huoltohommia ja minä opiskeluhommia. Ruoripöytä ja uimataso hohtavat nyt aivan uudenveroisena.




Lauantaiaamuna 17.8. pääsimme sulkuun viiden muun veneen kanssa. Sulku oli rikki ja kanavanhoitaja käänsi aluksi käsin sulkuporttia auki. No, toimihan se sitten lopulta. Letkassa edettiin kuusi sulkua: Krummesse, Berkenthin, Behlendorf, Donner, Witzeeze ja Lauenburg. Krummesseessa vastoinkäymiset jatkoivat. Sielläkin kanavanhoitaja sulki sulkuportin käsin. Näiden sulkujen vesipinnan ero oli 1,5-4,2 m. Siltojen alituskorkeus on kartoissa 4,60 m ja virhevaraa ei ole yhtään. Meillä veneen korkeus on 4,60 m joten mastovalo kaadettiin ja päästiin 4,25 m.  


Vihdoinkin ensimmäiseen sulkuun

 Krummesen kanavanhoitaja työntää porttia käsin kiinni

Beflendorfin sulku oli melko täysi. Me tulimme viimeisenä sulkuun ja olimme poikkittain.

Lauenburgissa yövyimme WSC Lauenburgissa. Satamakapteeni yllätti suomen kielen taidollaan. Hänellä oli kuulemma ollut 70-luvulla suomalainen tyttöystävä, jonka kanssa hän oppi hieman suomea. Satamamaksu 12 eur sisälsi sähkön, suihkun ja veden. 

Elbe-Seitenkanal 18.8.-13


Lauenburgin jälkeen siirryimme parin mailin matkalle Elbelle. Elbellä oli nyt 1,5 solmun myötävirta. Siitä käännyimme Elbe-Seitenkanalille. Ensimmäinen sulku oli Schiffshebewerk Lüneburg /Scharnebeck eli hissisulku. Mahtava oli rakennelma ja ihan mielenkiintoinen kokemus. Siinä sekä vene, että miehistö nostettiin hissillä 38 m korkeuteen. Hissejä on kaksi.  Kummassakin 100 x 12 m:n allas. Vielä Uelzen sulku liukupollarein (2 allasta, kukin 190 x 12 m ja nousukorkeus 23 m) ja sen jälkeen rantauduimme Bodenteichin pysähdyspaikalle yöksi. Näissä pysähdyspaikoissa on vain laituri ilman palveluja. 

 Elbe 18.8. aamulla

 Hissisulku, nousimme vasemmassa hississä.

Ajoimme Primaveran tuohon keskelle

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti