Travemündista
Lauenburgiin 18.8.-13
Travemündessa
tavattiin s/y Chimun miehistö. Vene on Saksan lipun alla, miehistö suomalaisia
maailmanympärimatkaajia. Jorma
toivotettiin keskiviikkoiltana tervetulleeksi ja kanavamatka alkoi torstaina 15.8. Travejokea Lübeckiin.
Lübeckissä ei ensin uskottu, että reitti kulkee kartan mukaan. Edessä oli niin
matala silta, ettei uskottu minkään veneen tai laivan käyttävän sitä. Tarkemman
tarkastelun jälkeen selvisi, että silta on nostettava. Kartassa ei ollut VHF tietoja, joten
suomipoika meni käväisemään kanavanhoitajan kopissa. Ystävällisesti ottivat
vastaan ja asia selvisi ja silta avattiin vain meitä varten. Tavallisesti se
aukeaa tasatunnein tai jos on yli kolme alusta yhtä aikaa tulossa.
Pääsimme siis
jatkamaan matkaa Elbe-Lübeck-Kanalia pitkin ensimmäiselle sululle, Büssaun
sululle. Siellä ystävällinen kanavanhoitaja tuli ihan veneelle asti
tervehtimään meitä. Hän t0i tullessaan kanavaohjeet saksaksi ja ”ilouutisen”.
Seuraavat sulut ovat lakossa ja matka voi jatkua vasta lauantaiaamuna. Kysyin
miksi ovat lakossa, niin raha on yksi tekijä ja toinen lyhyet työsuhteet.
Työntekijät halaisivat pitempiä työsuhteita. Olimme siis loukussa pienessä
kylässä, jossa ei ollut edes kauppaa. Ihana hotelli kyllä löytyi, mutta ei
päästy sinne syömään, kun sen keittiö oli kiinni. Perjantaipäivänä miehet
tekivät huoltohommia ja minä opiskeluhommia. Ruoripöytä ja uimataso hohtavat
nyt aivan uudenveroisena.
Lauantaiaamuna 17.8.
pääsimme sulkuun viiden muun veneen kanssa. Sulku oli rikki ja kanavanhoitaja
käänsi aluksi käsin sulkuporttia auki. No, toimihan se sitten lopulta. Letkassa
edettiin kuusi sulkua: Krummesse, Berkenthin, Behlendorf, Donner, Witzeeze ja
Lauenburg. Krummesseessa vastoinkäymiset jatkoivat. Sielläkin kanavanhoitaja sulki
sulkuportin käsin. Näiden sulkujen vesipinnan ero oli 1,5-4,2 m. Siltojen
alituskorkeus on kartoissa 4,60 m ja virhevaraa ei ole yhtään. Meillä veneen
korkeus on 4,60 m joten mastovalo kaadettiin ja päästiin 4,25 m.
Vihdoinkin ensimmäiseen sulkuun
Krummesen kanavanhoitaja työntää porttia käsin kiinni
Beflendorfin sulku oli melko täysi. Me tulimme viimeisenä sulkuun ja olimme poikkittain.
Lauenburgissa
yövyimme WSC Lauenburgissa. Satamakapteeni yllätti suomen kielen taidollaan.
Hänellä oli kuulemma ollut 70-luvulla suomalainen tyttöystävä, jonka kanssa hän
oppi hieman suomea. Satamamaksu 12 eur sisälsi sähkön, suihkun ja veden.
Elbe-Seitenkanal
18.8.-13
Lauenburgin
jälkeen siirryimme parin mailin matkalle Elbelle. Elbellä oli nyt 1,5 solmun
myötävirta. Siitä käännyimme Elbe-Seitenkanalille. Ensimmäinen sulku oli Schiffshebewerk
Lüneburg /Scharnebeck eli hissisulku. Mahtava oli rakennelma ja ihan
mielenkiintoinen kokemus. Siinä sekä vene, että miehistö nostettiin hissillä 38
m korkeuteen. Hissejä on kaksi.
Kummassakin 100 x 12 m:n allas. Vielä Uelzen sulku liukupollarein (2
allasta, kukin 190 x 12 m ja nousukorkeus 23 m) ja sen jälkeen rantauduimme Bodenteichin
pysähdyspaikalle yöksi. Näissä pysähdyspaikoissa on vain laituri ilman
palveluja.
Elbe 18.8. aamulla
Hissisulku, nousimme vasemmassa hississä.
Ajoimme Primaveran tuohon keskelle
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti