keskiviikko 28. elokuuta 2013

Kanavat vaihtuvat

Mittelandkanaal

19.8.-13 Siirryimme Elbe- Seitenkanavalta Mittelandkanavalle. Rahtilaivaliikenne vilkastui huomattavasti. Rahtilaivat kuljettavat mm. kivihiiltä ja romurautaa. Rahtilaivoissa asutaan ja eletään normaalia arkielämää työn lomassa. Rahtilaivojen kannella on ollut autoja, polkupyöriä ja veneitä, nähtiinpä lasten leikkikehikkokin. Matkaa teimme 39 merimailia. Yövyimme Yachthagen des MBC Braushweigissä. Pieni ja ahdas vierasvenesatama. Kanavasta mentäessä sisäänkäynnissä oli portti joko auki tai kiinni. Tästä tiesi heti onko satamassa tilaa. Satamamaksu 17.30 eur.

20.8. ajettiin koko päivä Mittelandkanavaa pitkin. Matkalla oli vain yksi sulku, Anderten. Sulussa oli pienoisia ongelmia VHF puhelimella ilmoittautuessa. Kanavanhoitaja rouvan puheesta ei saanut mitään selvää. Taisi puhua saksaa ja englantia sekaisin ja puhetulva oli valtaisa. Kun pyysin sitten yhdellä sanalla, yes tai no, vastaamaan kysymykseeni voimmeko tulta sulkuun, vastaus oli taas erittäin vuolas. Tulkitsimme vastauksen siten, että menimme sulkuun. Ja hyvinhän me sovittiin, vaikka edessä olikin jo rahtilaiva.

Hannoverissa tankattiin polttoainetta. Hinta kanavan varrella on huomattavasti kalliimpaa kuin maa-asemilla. Nytkin diesel maksoi 1.67 eur/l. Hannoverissa kanava kulkee teollisuussatamien kautta. Ajoimme Hannoverin ohi ja pysähdyimme Marina Rasche-Werftiin. Täällä vietimme seuraavan päivän huoltohommia tehden. Miehet vaihtoivat veneen moottoriöljyt ja maalasivat suolaveden aiheuttamia ruostepilkkuja. Minä siivosin veneen sisältä ja pyöräilin kaupassa täydentämässä muonavarastoja. Töiden jälkeen käytiin syömässä sataman ravintolassa. Satamamaksu 17.30 eur/vrk. Satamassa oli hyvä ja ystävällinen palvelu. Tarjoilija vei veneen vanhat öljyt omalla autolla jätteiden keräyspisteeseen ja hänen rouva toi minulle postimerkkejä ja vei vielä kirjeen postiin.

 Eki hiomis- ja maalauspuuhissa

Marina Rasche-Werftin edestä otettu kuva

22.8 aamukosteus nousi kanavan pinnasta ja aurinkokin nousi pikkuhiljaa. Kaunis aamu ja koko päivä oli lämmin ja aurinkoinen. Miehet hoiti ajamisen ja minä tein opiskelutehtävää kannella. Tämä oli viimeinen Jyväskylän yliopiston tehtävä tällä erää. Pääsen nyt pienelle lomalle ennen kuin aloitan Itä-Suomen yliopiston opinnot. Pysähdyimme yöksi Alswednissä olevalle pienveneille tarkoitetulle pysähdyspaikalle kanavan varteen yöksi. Lähellä oli kauppa ja Gasthaus. Sain kaupassa olevan internetin kautta lähettää opiskelutehtävän eteenpäin. Illalla saunottiin ja istuttiin iltaa kannella. Jorma ja minä uitiin. Kanavan vesi on näillä seuduilla puhdasta. Paljon on ollut muitakin uijia. Takana 41 merimailia.


Minä opiskelen ja Jorma ajovuorossa

Matkaa jatkoimme 23.8. pienessä vesitihkussa. Päivän mittaan ilma kirkastui ja illan saimme viettää kauniissa ja lämpimässä säässä. Mittellandkanava jäi taakse ja siirryimme Dortmund-Ems-Kanaalille, jonka jälkeen pysähdyimme jälleen huviveneille tarkoitetulle pysähtymispaikalle. 




Kuljimme teiden 


ja jokien yli

Seuraavana aamuna miehet kaatoivat tarkakaaren, kun luvassa oli matalia siltoja. Matkalla oli muutama 4,25 silta ja vain yksi sulku, Münster liukupollarein.  Ligehafen Datteln oli yöpymispaikkamme. Olimme syömässä kannella, kun veneen viereen pysähtyi morsiusparin auto. Tulivat valokuvausta varten rantaan ja luulivat ensin meidän venettä kuvauspaikaksi. Pienen odottelun jälkeen tuli oikea vene ja kuvaukset alkoivat. Kuvienoton jälkeen läksivät veneellä eteenpäin. Onnea ja pitkää liittoa heille! Illalla sattui toinenkin tapahtuma. Olimme juuri käyneet nukkumaan, kun ulkoa alkoi kuulua räiskettä ja valot välkkyivät. Mentiin katsomaan ja ulkona oli ilotulitus. Syytä emme tiedä, mutta sovittiin, että meidät toivotettiin tervetulleeksi.



Onnellinen morsiuspari


Datteln-Hamm-Kanaal 25.8.-13


Edessä Datteln- Hamm-Kanaal ja kuusi sulkua. Pääsimme rahtilaivan perässä viisi sulkua ja viimeinen kuljettiin yksin. Jokaisessa sulussa on huviveneiden ilmoittauduttava joko VHF:n tai puhelimen kautta. VHF-liikenne toimi siten, että minä puhuin englantia ja vastaus saatiin viidessä sulussa saksaksi ja yhdessä englanniksi. Ilma oli kostea ja sateinen koko päivän, mutta Rheinille siirryttäessä aurinko otti meidät vastaan. Ajoimme kolme km ennen kuin käännyimme Yachthafen Weseliin yöksi.


 Dattelnin sulku aamulla 25.8.
 Datteln- Hamm-Kanaalin kuusi sulkua olivat kaikki tällaisia. Ristimme ne giljotiineiksi.



Minun tehtävä oli navigoida ja toimia radistina

Rheiniltä Hollantiin


26.8.-13 aamupäivä ajettiin Ekin kanssa vuoron perään pitkin leveää Rheiniä. Vilkas liikenne ja n. kolmen solmun virta. Kolme rahtilaivaa ja huvivene nähtiin vierekkäin. Tulipa vastaan alus, jossa oli hengenvaarallista lastia (osoitettu laivassa olevalla merkillä). Rheiniltä käännyimme ensin Waal-Kanaalille ja sitten Maas-Waalkanaalille. Hollantiin tulimme klo 11.30 ja Jorma vaihtoi Hollannin vieraslipun oikeaan saalinkiin. Maas-Waalkanavalle käännyttyä tuli heti Sluis Weurt sulku, jossa sulkuportti liukui sivuun. Sulun jälkeen ajoimme vielä 16 km. Vastaan tuli outo sulku. Sulku, jossa oli molemmat portit auki, Sluis Heumen.  Suuntasimme Maas-Waalkanaalilta vielä pienelle kanavalle, jossa oli Jachthaven Eldorado. 


 Olemme saapuneet Rheinille

 Rahtilaiva lasteineen 
 Hollannissa kaupungien ilme vaihtui

Sluis Heuman

Ja lopuksi perinteinen kuva ilta-auringosta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti